In 20 minuten van XL naar S van Mieke Kosters

Na de feestdagen mogen er bij mij wel wat kerst kilootjes af. En ik zal heus de enige niet zijn. Met hulp van het boek 'In 20 minuten van XL naar S' van Mieke Kostes moet dat zeker lukken. 

Het boek is geen dieetboek maar een boek dat je helpt bewust te kiezen voor het lekkerste, slim te combineren en hoeveelheden aan te passen. Zo kan je afvallen met pasta's, pizza's, hamburgers, salades, soepen en chocola. 

 

Mieke Kosters was vroeger zelf veel te zwaar. Ze heeft veel diëten geprobeerd maar het lukte niet om blijvend af te vallen. Door het observeren van haar 'slanke' vriendinnen kwam ze erachter dat die van zichzelf alles mochten eten. Ze mochten het wel, maar ze wilden het niet. 

Dat werd ook haar motto: Ik mag alles eten, ik kies er alleen niet altijd voor. Bewuste keuzes maken en genieten van wat je wel eet. Want de kern van je gewicht is de omgang met lekker eten.

In het boek 'In 20 minuten van XL naar S' zegt Mieke Kosters niet wat je moet eten. Ze helpt je bij het maken van eetkeuzes en het ontwikkelen van een eetpatroon dat bij jou past. Ze laat je de mogelijkheden zien van smoothies en mugcakes tot curry's en pasta's. Alles mag. Want slank worden en superlekker eten gaan heel goed samen.

 

Er staan ontzettend veel recepten in het boek: 50 ontbijtrecepten, bijna 50 lunchrecepten, ruim 60 dinerrecepten en bijna 40 tussendoortjes. Keus genoeg dus, je hoeft echt niet elke dag hetzelfde te eten. Bij de recepten is berekend of het een S-recept is of een XL-recept. Zo telt bijvoorbeeld een S-ontbijt 200 tot 250 calorieën terwijl een L-ontbijt 300 tot 400 calorieën telt. Kies je voor XS- en S-gerechten dan val je af, kies je M-gerechten dan blijf je op gewicht en bij te veel L- of XL-gerechten kom je waarschijnlijk aan. 

Welk recept je ook kiest, ze zijn allemaal in 20 minuten klaar. Daar moet je dan wel de tijd bij noteren die je nodig hebt om bijvoorbeeld je groentes en fruit te snijden. Die tijd is niet inbegrepen maar oventijd weer wel.

 

Alle ontbijt- en lunchrecepten zijn voor 1 persoon beschreven, de dinerrecepten voor 4 personen en de tussendoortjes afhankelijk van het recept, meestal 8 stuks. 

Doordat de recepten voor ontbijt- en lunchgerechten voor 1 persoon zijn krijg je wel vreemde hoeveelheden van ingrediënten. Zo heb je voor een vruchtentaartje bijvoorbeeld 30 gram banaan nodig of voor een kruidcake 20 ml versgeperst sinaasappelsap. Wat doe je dan met de rest? Opeten mag niet, je bent immers geen kliko. En je overschrijdt dan het aantal calorieën van het gerecht. Maar wat dan? Verspillen willen we ook niet. Je kan dan achter in het boek bij het register kijken bij welk recept je dat ingrediënt nog meer kan gebruiken. Of je maakt het recept 2 dagen achter elkaar, dat kan natuurlijk ook. 


 

In het boek kom je ingrediënten tegen als kokosyoghurt, amandelyoghurt, geitenyoghurt, Griekse yoghurt, Turkse yoghurt. Je zou deze soorten yoghurt onderling kunnen ruilen lijkt me maar dat staat niet aangegeven. Je moet zelf even uitpuzzelen of dat invloed heeft op het totaal aantal calorieën en of het soort gerecht daarmee verandert, bijvoorbeeld van S naar M.

Hoeveel tussendoortjes je per dag eet kies je ook zelf. Als tussendoortjes zijn er in het boek recepten opgenomen voor borrelhapjes, desserts, drankjes en een paar snelle snacks zoals energieblokjes, kokosmakronen en maiskoekjes. Erg lekker allemaal. Maar door de dag heen heb je misschien ook behoefte aan andere tussendoortjes zoals een stuk fruit of groente, ik tenminste wel. En een stuk fruit bevat niet zo heel veel calorieën.

 

Het paperback boek is voorzien van paginagrote foto's van de meeste gerechten. Niet van alle gerechten, dat zou ook niet kunnen. Dan zou het boek misschien wel dubbel zo dik worden. De recepten zijn kort en duidelijk beschreven zonder overbodige informatie en soortgelijke recepten staan op één of twee pagina's in smalle kolommen naast elkaar. Heel overzichtelijk en makkelijk leesbaar. 

Als voorbeeld heb ik een weekplanning gemaakt met allemaal S-gerechten. Stuk voor stuk gerechtjes die ik zo zou maken, zo lekker. Misschien ga ik volgende week zelf wel met deze weekplanning beginnen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoeveel zou ik dan afvallen?

 

  Ontbijt Lunch Diner Tussendoortje
Maandag Knalroze overnight oats met biet en framboos Sandwich met gerookte kip en mosterd Aardappels uit de oven met biefstuk en groene salade Energieblokje van amandel, cranberry en pompoenpit
Dinsdag Griekse yoghurt met gekaramelliseerd walnoten en witte druiven Salade van parelcouscous met perzik, amandel en granaatappel Chili con carne Gedroogd fruit met pure chocolade
Woensdag Roggebrood met humus en bacon Spitskoolblad met kip, mango, koriander en chili Turkse pizza Mini-kokosmakroon
Donderdag Peer met kiwi, walnoten en speltflakes Italiaanse minifrittata's met groente Indiase curry met linzen, erwten en kip Kwark met bastognekoek, blauwe bessen en druiven
Vrijdag Turkse yoghurt met perzik en zonnebloempitten Wrap met pittige humus, paprika en kalkoen Quesadilla met zalm, avocado, geitenkaas en ciroen Mini-cheesecake in een glaasje met rood fruit
Zaterdag Mugcake met abrikozen en kardemom Omeletrolletje met gegrilde groenten en olijventapenade Gegrilde sticky kip met snelle Aziatische salade van Chinese kool Chocolademousse met bramen en munt
Zondag Gebakken ei met avocado Geroosterd speltbrood met gerookte zalm en gepocheerd ei Pappardelle met tomaat, aubergine, knoflook en rozemarijn Chunky monkey-bananenijs met chocolade, fugde en amandelen

In 20 minuten van XL naar S

Mieke Kosters

Paperback

224 pagina's

Uitgever: Carrera

Prijs €19,99

 

 

Nieuwsgierig geworden naar Mieke Koster's 'In 20 minuten van XL naar S'?

 

Bekijk het boek dan bij Bol.com 


Geef een reactie

Het emailadres wordt niet gepubliceerd.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.